Saana Korhonen Vappupuhe 1.5.2017

Yhdistyksen Piknik

Hyvät Ystävät ja Toverit

Tervetuloa Järvenpään Vasemmiston puolesta vuoden 2017 Vappujuhlaan! Haluan ensitöikseni kiittää kaikkia niitä, jotka ovat osallistuneet tämän yhteisen työväenjuhlan tekemiseen; puolueaktiivejamme sekä puolueen ulkopuolelta tulleita, jotka kaikki antavat oman henkilökohtaisen panoksensa juhlan onnistumiseksi.

Satavuotiasta Suomea juhlitaan teemalla Yhdessä. Juhlavuoden kerrotaan Suomi100-internetsivuilla "vaalivan Suomen vahvuuksia, kuten tasa-arvoa ja demokratiaa tarjoamalla suomalaisille ja Suomen ystäville monipuolista ja kansainvälistä ohjelmaa sekä Suomessa että maailmalla. Juhlavuosi antaa mahdollisuuden ymmärtää mennyttä, kokea vuosi yhdessä ja luoda suuntaa Suomen tulevaisuuteen."
Mikä sopisikaan näin ollen paremmin juhlavuoden teemaan kuin Järvenpäässä järjestettävä yhteinen vappujuhla SDP:n kanssa. On hienoa, että työväenpuolueet Järvenpäässä ovat näinä haastavina aikoina ymmärtäneet, että joukossa on voimaa ja se näkyy hienolla tavalla juuri esimerkiksi tässä Järvenpään Vasemmiston ja demareiden yhteisessä vappujuhlassa. Näin varapuheenjohtajana näen, että SDP:llä on hyviä, nuoria valtuutettuja, kuten Eemeli Peltonen ja Emmi Mäkinen, jotka tulevat varmasti saamaan vastuullisia tehtäviä. Heidän kanssaan tulee olemaan ilo tehdä vuorovaikutteista ja hedelmällistä yhteistyötä tulevaisuudessakin.

Järvenpään Vasemmisto on erittäin aktiivinen ja ulospäinsuuntautunut osasto. Yhdessä tekeminen on meille paitsi välttämättömyys myös itseisarvo. Yhdessä tekemällä olemme onnistuneet vaalien välissä kasvattamaan jäsenmääräämme kymmeniä prosentteja vuosittain ja viimeisimmissä vaaleissa saaneet toistuvasti kannatuksen kasvamaan.

Paikalliseen toimintaamme on todella helppo tulla mukaan. Vaalimme kaikessa toiminnassamme demokratiaa, solidaarisuutta ja tasa-arvoa, jotka ovat myös koko Vasemmistoliiton ykkösarvoja. Meillä jokainen on vapaa ideoimaan, päätökset tehdään yhdessä kommunikoiden, eikä ketään jätetä. Meillä on ilo kuulua porukkaan. Haluamme jakaa vastuuta ja tarjota uusille aktiiveille mahdollisuuden päästä vaikuttamaan. Jotain tästä kertoo esimerkiksi se, että olen itse tullut mukaan toimintaan vasta 1,5 vuotta sitten ja toiminut varapuheenjohtajana kuluvan vuoden alusta. Minut on otettu lämmöllä vastaan alusta alkaen, kohdeltu tasa-arvoisesti järjestökonkareiden keskuudessa, tuettu ja kannustettu. Tätä toimintakulttuuria haluan jatkaa myös itse tulevaisuudessa.

Toivon, että nyt, kun maan hallitus jatkaa eriarvoistavaa politiikan tekoansa, me muistaisimme olla ihmisiä toisillemme. Demokratian ja oikeudenmukaisuuden saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi on meidänkin toimittava demokraattisesti ja oikeudenmukaisesti. Me Järvenpään Vasemmistossa teemme töitä sen eteen jokapäiväisessä toiminnassamme, jotta Suomella olisi tulevaisuudessakin vahvuuksinaan tasa-arvo ja demokratia.

Hyvää suomalaisen työnpäivää kaikille tasapuolisesti!