Maarit Uusikummun puheenvuoro kaupunginvaltuustossa 22.5.2017

Maarit Uusikumpu piti valtuustouransa toistaiseksi viimeisen puheenvuoron Järvenpään kaupunginvaltuustossa viime maanantaina 22.5.2017. Kiitos Maaritille tähänastisesta vuosien työstä ja panoksesta osastomme riveissä niin lautakunnissa, valtuustossa kuin kaupunginhallituksessa! Tässä vielä maanantainen puheenvuoro kokonaisuudessaan:

”Kv 22.5.2017 Järvenpään vasemmistoliiton valtuustoyhmän ryhmäpuheenvuoro: Maarit Uusikumpu
Järvenpään kaupungin vuoden 2016 tilipäätös

Arvoisa puheenjohtaja ja hyvät valtuutetut, virkamiehet ja lehteriyleisö,
Loppupään puhujan kohtalo on armoton. Kaikki olennainen on sanottu ja tasekirjan luvut kerrattu monessa puheessa, joten tässä kohtaa voinkin puhua muusta kuin luvuista.
Olen ollut Järvenpään kuntapolitiikassa mukana kaikkiaan 11 vuotta. Leimallista näille valtuustovuosille on ollut ankara talouskuripuhe, joka on hallinnut kokoushuoneiden ja valtuustosalin ilmatilaa hyvinvointipuheen jäädessä vähemmälle.

Talouskasvu onkin ollut näinä vuosina heikkoa, joka selittää puheiden luonnetta, mutta nyt kun talous on lähtenyt kasvu-uralle, olisiko nyt aika hyvinvoinnille. Siihen olisi tarvetta, että ihmisten toivo ja usko tulevaisuuteen palaa. Itse ilahduin tämän päivän seminaarissa sloganista ”Hyvinvointi kärjessä, juuret kulttuurissa.”

Tasekirjassa kaupunginjohtaja kirjoittaa, että yhteiskuntamme rakenteet muuttuvat enemmän kuin koskaan historiamme aikana. Hän viitannee sote- ja maakuntauudistukseen. Isoja rakenneuudistuksia ja muutoksia on ollut ennenkin. Muun muassa suuret sosiaalipoliittiset uudistukset 50- ja 60-luvuilla, siis itse asiassa hyvinvointivaltion rakentaminen ja tasa-arvoisten koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen kaikille ovat olleet historiallisesti merkittäviä uudistuksia. Pidän niitä merkittävämpinä uudistuksina kuin tulevaa sote-ja maakuntauudistusta. Ilman sosiaalipoliittisia uudistuksia Suomi ei olisi näin kehittynyt hyvinvointivaltio. Se on ollut todellista toivon aikaa.

Valitettavasti kaikki eivät arvosta näitä hyvinvointivaltion saavutuksia vaan hallitseva poliittinen eliitti vie maatamme suuntaan, jossa rikkaiden etuoikeudet turvataan ja köyhän ja pienituloisten luokkaretki parempiin oloihin tehdään vaikeaksi, jopa mahdottomaksi. Yhteiskuntamme yleinen ilmapiiri on koventunut.

Tämän valtuustokauden alussa laadittiin talouden tasapainottamisohjelma. Monelle velkaantumisen kasvun taittuminen oli tärkein asia valtuustokauden alussa ja tasapainottamisohjelman perusta.
Taitekohdan piti olla viime vuonna 2016. Toisin kävi. Leikkaukset, irtisanomiset ja lomautukset toteutettiin mutta ei taitettu velan kasvua. Velkaantuminen on ollut ripeää, ja vaikka valtuutetut arvostelevat velkaantumista joka vuosi, talousarviota päätettäessä lainavetoiset investoinnit kuitenkin hyväksytään.

Kun muistelen valtuustovuosinani kuulemaani talouskuripuhetta ja katson samalla kotikaupunkini huikeaa kehitystä, on vaikea uskoa, että nämä kaksi ulottuvuutta ovat mahtuneet samaan kaupunkiin.
Asuntoja on noussut kuin sieniä sateella, JUST hohtaa uutuuttaan, keskustan korttelit etenevät, Lidlin logistiikkakeskusta ja lisäraidetta rakennetaan. Päättäjät ovat pystyneet viemään aiempien valtuustokausien hankkeita eteenpäin ja uusiakin, mutta onko kaupunkimme kasvanut ja onko se investoinut ja velkaantunut hyvinvointipalvelujen ja hyvinvoinnin kustannuksella.

Järvenpään tulevaisuuden haasteina ovat velkaantuminen ja sen hoito, investoinnit, korjausvelka, ja miten kasvava kaupunki turvaa palvelut. Yksi iso ongelma on työttömyys, jonka sanktiomaksut viime vuonna olivat 2,9 miljoonaa euroa Järvenpäässä. Työttömyydestä ja eriarvoisuuden kasvusta seuraa muitakin taloudellisia ja inhimillisiä ongelmia, lisääntyvää palvelutarvetta ja monenmoisia kustannuksia yhteiskunnalle. Ilonaihe kuitenkin on nuorten työttömyyden väheneminen kaupungissamme.

Ihmisten hyvinvointi pitää olla keskiössä ja ongelmien ennaltaehkäisyyn satsata jatkossakin. Sote-uudistuksen yksi hyvä puoli on se, että kuntien talouden ennakointi paranee, kun sote-palvelut siirtyvät maakunnille. Juuri sote-puoli on ollut budjetoinnin ja toteutuman kannalta arvaamattomin ja eläväisin.

Toivon, että tulevalla valtuustokaudella hyvinvointipuhetta ja -tekoja viljellään talouskuripuheen sijaan. Toivon, että työelämästä pudonneet ihmiset pidetään mukana mutta ei orjuuttamalla ja ihmisarvoa alentamalla. Hyvistä kuntapalveluista kannattaa pitää huolta, ne ovat toimivan arjen ja hyvinvoinnin tukijalka.

Vuodet valtuutettuna ovat olleet kiinnostavia, paljon olen oppinut asioista ja ihmisistä ja ennen kaikkea itsestäni. Kiitän omasta ja ryhmäni puolesta yhteistyöstä virkamiehiä, työntekijöitä ja valtuutettuja, Järvenpään vasemmistoliittoa ja äänestäjiäni. Toivottavasti olen ollut luottamuksen arvoinen ja nähnyt ihmisen lukujen takaa, kuten lupasin ryhtyessäni kunnallisiin luottamustehtäviin. Toivotan hyvää ja suloista suvea ja vaikuttavia vuosia Järvenpään hyväksi tulevalle valtuustolle ja virkamiehille.

Järvenpään vasemmistoliiton valtuustoryhmä hyväksyy tilinpäätöksen ja päätöskohdan esityksen.”