Valtuustoaloite kasvisruuan tarjoamisesta kaikilla aterioilla liharuuan rinnalla

Valtion ravitsemustoimikunnan, Opetushallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 2017 julkaistu Kouluruokailusuositus ehdottaa kasvisruokavaihtoehtoa jokaiselle aterialle, mutta tätä suositusta ei Järvenpäässä vielä noudateta kasvisruuan tarjonnan osalta. Huolellisesti suunniteltuna ja ruoan menekkiä tutkimalla ruokalistat pystytään suunnittelemaan niin, että kasvisruoka on herkullista, laadukasta, edullista ja ruokahävikin määrä ei lisäänny.

Liharuuan syöminen aiheuttaa runsaasti ekologisia, terveydellisiä ja eettisiä haasteita. Riittävän ruokatuotannon varmistamiseksi maailmassa, tulee lihan kulutusta vähentää merkittävästi. Maailman viljelypinta-alaa voitaisiin vähentää 75%, jos liha- ja maitotuotteiden kuluttaminen loppuisi kokonaan. Liharuuan valmistaminen kuluttaa moninkertaisesti luonnonvaroja kasvisruokaan verrattuna ja tuottaa runsaasti kasvihuonekaasuja. Järvenpää on sitoutunut noudattamaan hiilineutraalin kaupungin tavoitteita, jolloin kasvisruuan tarjonnan lisääminen on tärkeä askel kohti tavoitetta.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupungin päivähoidon ja opetuksen aterioilla olisi aina tarjolla kasvisvaihtoehto liharuuan rinnalla.

Kasvisruuan tarjoaminen liharuuan rinnalla mahdollistaa aterian kokoamisen molemmista ruuista, tai kokonaan kasvisruuasta, jolloin lihan osuus ateriasta pienenee. Tämä vaatii ruokalistan suunnittelua siten, että samana päivänä ei ole samaa ruokaa liha- ja kasvisversiona. Kasvatustyöhön kuuluu myös ympäristökasvatus, jolloin kasvisvaihtoehto mahdollistaa keskustelun ympäristön kannalta parempien vaihtoehtojen valinnasta ja niiden vaikutuksesta ympäristöön.

Järvenpäässä 27.8.2018

Järvenpään Vasemmiston valtuustoryhmä