Valtuustoaloite elinkeinoyhteistyöstä pidättäytymiseksi ihmisoikeuksia loukkaavien valtioiden, tai niistä tulevien yrityksien kanssa

Järvenpään kaupungin tiedotteessa 21.11.2019 todetaan, että ”BusinessJärvenpää etsi marraskuisessa tekoälypilotissaan terveysteknologiaan erikoistuneita kasvuyrityksiä, joilla on valmis tuote, riittävän vahva rahoituspohja sekä mahdollisuus hyötyä Järvenpään elinkeinokytköksistä Aasiaan.”

”Tärkeimmät valintakriteerit olivat yrityksen voimakkaan kasvun tunnusmerkit, kuten rahoitus, vertailutiedot verrokkiyrityksiin, merkittävimmät partnerit ja asiakkaat, henkilöstön kasvu sekä muut vastaavat mittarit.”

Tekoälyhankkeessa aluerajauksena oli Euroopan maat ja Israel, joissa toimii yli 120 000 varteenotettavaa kasvuyhtiötä. Elinvoimajohtaja Lehenbergiltä saadun tiedon mukaan Israel on yksi maailman vireimmistä startup hubeista, siellä on paljon tutkijoita ja kasvuyrityksiä. Tekoälyn parametreihin ei kuitenkaan liitetty vastuullisuuskysymyksiä ja kuuden kärkeen valikoituneen hankkeen joukossa on yksi israelilainen yritys.

Israelin rakentamat siirtokunnat ovat kansainvälisen oikeuden vastaisia, sillä laki kieltää miehittäjävaltion siviilien siirtämisen miehitetylle alueelle. Myös EU:n laittomina pitämien siirtokuntien rakentaminen ja laajeneminen jatkuu ja tekee rauhanneuvotteluista entistä vaikeampaa. Israel on vanginnut tuhansia palestiinalaisaktivisteja ja -poliitikkoja, sekä hyökkää toistuvasti palestiinalaisten alueelle.

Tukemalla israelilaisia yrityksiä ja elinkeinoja tuemme myös Israelin valtion miehityspolitiikkaa.

Me allekirjoittaneet järvenpääläiset valtuutetut edellytämme, että järvenpääläinen elinkeinopolitiikka on eettistä ja kumppanimme noudattavat kansainvälistä oikeutta.

Järvenpäässä 25.11.2019

Järvenpään Vasemmiston valtuustoryhmä ja allekirjoittaneet valtuutetut