Puheet

Turja Lehtosen Vappupuhe Järvenpäässä 1.5.2018

Hyvät ystävät ja toverit!

Suomi on pitkän lamavaiheen jälkeen päässyt maailmantalouden kasvuun mukaan. Käänne talouteen vauhdittui, kun Euroopan keskuspankki aloitti kymmenien miljardien eurojen tukiostot, joilla rahamarkkinoita on elvytetty. Varsinkin nykyisen hallituksen toimet ovat lähinnä hidastaneet elpymistä, kun kotimaista kysyntää on leikattu heikentämällä ihmisten ostovoimaa mm. indeksijäädytyksillä ja muilla leikkauksilla. Hallitus on lisäksi veroratkaisuillaan lisännyt julkisen talouden vajetta.

Pääluottamusmies Mimmi Asikaisen Vappupuhe 1.5.2017

Hyvät ystävät, järvenpääläiset,

olen saanut kunnian toimia ammattiyhdistysliikkeen viestintuojana ja puhujana tänään, täällä Järvenpään torilla. Kiitän siitä.

Toimin yhtenä suomen lähi- ja perushoitajaliiton, SuPerin, pääluottamusmiehistä, eli pienipalkkaisella naisvaltaisella alalla, yhtenä työpaikkojen edunvalvojista. Toivottavasti saan tässä puheenvuorossa hieman avattua miten hoitoalalla voi-daan, ja miltä asiat hoitajien suunnalta katsottuna vaikuttavat.

Saana Korhonen Vappupuhe 1.5.2017

Yhdistyksen Piknik

Hyvät Ystävät ja Toverit

Tervetuloa Järvenpään Vasemmiston puolesta vuoden 2017 Vappujuhlaan! Haluan ensitöikseni kiittää kaikkia niitä, jotka ovat osallistuneet tämän yhteisen työväenjuhlan tekemiseen; puolueaktiivejamme sekä puolueen ulkopuolelta tulleita, jotka kaikki antavat oman henkilökohtaisen panoksensa juhlan onnistumiseksi.

Mitä meille kuuluu tänään? – katsaus Järvenpään kuntapolitiikkaan vasemmalta laidalta

Kuntavaaleihin on tänään aikaa tasan kaksi viikkoa. Kunnallisjärjestön näkökulmasta edessä on vaalikauden kaksi tärkeintä viikkoa, nyt on oikea aika toimia ja näkyä. Onneksi meillä on osaava ja kokenut ehdokaslista, uusia kasvoja ja vanhoja tuttuja ehdokkaita. Miehiä ja naisia, työssäkäyviä ja eläkeläisiä, yrittäjiä ja palkkatyöläisiä. Kaikkia tarvitaan ja yhdessä toimimalla pystymme edustamaan kuntalaisia meille annetun mandaatin mukaisesti valtuustossa ja lautakunnissa.

Vappupuhe 2016 - Kari Uotila

Hyvät toverit! Ympäri maailmaa työväki on jo yli 120 vuoden ajan marssinut toukokuun ensimmäisenä päivänä työn ja työväen oikeuksien puolesta. Uskallan sanoa, että tämä vappu on suomalaisille työntekijöille, ammattiyhdistysliikkeelle ja vasemmistolle kovin vappu vuosikymmeniin. Myös opiskelijat, jotka juhlivat perinteisesti vappua, joutuvat viettämään sitä aika synkissä tunnelmissa.
Vajaan vuoden taipaleensa aikana Sipilän hallitus on käynyt työntekijöiden, työttömien, opiskelijoiden ja tavallisten suomalaisten perheiden kimppuun ennennäkemättömällä röyhkeydellä.

Vappupuhe 2016 - Ari Alapartanen

Hyvät toverit! Vuosi vaalien jälkeen on kulunut sekasortoisissa merkeissä. Kansan luottamus maan johtoon on rapautunut ennennäkemättömällä tavalla. Hallitus on edennyt alkutaipaleellaan kriisistä toiseen oli sitten kyse soteuudistuksesta tai yhteiskuntasopimuksesta. Porvarihallitus on asettunut ajamaan talouseliitin asiaa vaatien palkansaajia luopumaan omista eduistaan rikkaan omistavan luokan hyväksi. Sopimusvapautta rikkovat pakkolait synnyttivät laajan työväen vastarinnan hallituksen politiikkaa vastaan.